Drikker markant mindre m.m.

28. april 2007

Alder:
5 mdr.

Drikker markant mindre m.m.

Kære Helen

Vores søn er næsten fem måneder (9.5 kilo og 69 cm) og inden for den sidste uge har hans spisemønster ændret sig voldsomt. Han har i snart tre uger fået risgrød til formiddag og lidt mos til aften, men mosen med varierende succes. Kartoffelmosen giver ham opkastfornemmelser, så vi prøver os lidt frem.

Det undrer mig dog, at han pludselig fra før at have drukket godt og vel 1 liter MME i døgnet fordelt på ca. fem måltider, nu synes have markant mindre appetit. En typisk dag kan se således ud:

7-8: Vågner og spiser ca. 200 ml.
9-10.30 - sover
11.00 - ca. 1 dl risgrød.
12. -14-00 - sover
14.30 - 150 ml
16.30 -17.30 - sover
17.30 - 200 ml
18.30 - lidt mos (ca. 1/2 - 1 dl)
20.00 - godnatflaske (her drikker han alt fra intet til 160 på gode dage).

Ved grød/mos tilbydes vand af kop, men det han altså ikke så god til endnu.

Normalt sover han igennem til næste morgen, skal måske have sutten nogle gange, men syntes ikke jeg ligefrem vil vække ham og give ham mad - han er jo en stor dreng og godt i stand.

Det skal siges, at jeg forsøger at følge rismåltidet op med mælk, men han vil intet have. Jeg har også forsøgt at tilbyde mælk på andre tidspunkter, men han drikker 20-30 ml og afviser så flasken.

Min bekymring går egentligt ikke så meget på, at han ikke får nok at spise - han er jo godt i stand:-). ...

Annonce

... Jeg er bekymret for hans væskeindtag - får han nok når han nogle gange kun spiser 700 ml i døgnet? Og hvor meget væske tæller grød egentligt for? Og tæller de industrielle produkter som blandes op med vand for mælk? Altså er der mælk i dem?

Han får ca. 4 ml laktulose i døgnet og kan godt gå et par døgn mellem afføring, som også kan være lidt hård til tider. Skal jeg trappe ham lidt ned af grød/mos for at få ham tilbage på mælken eller...?

Ja, det var mange spørgsmål - men han spiser/drikker bare så markant mindre end før.

Tilsidst et tillæsspørgsmål: Jeg ser jo min søns jævnaldrende i mødregruppen trille både den ene og den anden vej. Min skønne søn triller absolut ingen steder. Han ligger flot på maven og holder hovedet højt - men andet end at svaje lidt til en side sker der ikke noget. Jeg træner og leger en del med ham, men kommer det mon ikke snart.

Han er skøn, dejlig men også meget temperamentsfuld og kræver ret megen opmærksomhed - specielt i øjeblikket er han ikke meget for at ligge for sig selv.

Kærlig hilsen
Charlotte

PS - Tak for dit råd omkring mit tidligere spørgsmål, om hvorvidt min mand og jeg skulle en tur til Rom. Du lod det fint være op til os selv, men min mavefornemmelse afgjorde det. Vi skal ingen steder, men nøjes med en enkelt overnatning væk fra den bette her i DK, mens mormor passer ham:-)!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder